Zo zetten zij educatieve technologie in

22 september 2020
Mooie, leuke en inspirerende verhalen van docenten over hoe zij met educatieve technologie hun onderwijs verrijken.

Deze keer Silke Tulk. Tijdens de cursus ambassadeur educatieve technologie verzamelde zij alle digitale tools die ze in haar lessen uitprobeerde in een Sway. Op deze manier kon ze ook haar collega’s deelgenoot maken van haar geleerde lessen en dit document is óók waardevol om te delen met andere collega’s

Wat wilde je bereiken?
We kregen de opdracht om ons eigen didactisch repertoire uit te breiden met educatieve technologie. Ik deed al best veel met educatieve technologie, dus mijn verwachting was, dat dit voor mij een eitje was. In de praktijk bleek het toch iets lastiger. Het bleek dat ik veel met educatieve technologie deed, maar waarom ik dat deed, dat was iets anders. Ik was me niet bewust van de verschillende leerdoelen die je hiermee kunt verrijken, laat staan welke leerdoelen passen bij welke vorm van educatieve technologie. In de Sway probeer ik antwoord te geven op deze zaken. Voor mijzelf als verantwoording voor de cursus ambassadeur educatieve technologie, en voor collega’s, hopelijk geef ik ze hiermee wat tips en tricks.

Hoe verliep je (les)activiteit(en)? 
In de Sway kun je lezen dat ik verschillende tools heb uitgeprobeerd namelijk; pixton, flipgrid, mentimeter, plickers en wikiwijs. Ik heb beschreven met welk doel ik deze tools heb gekozen en welke feedback ik kreeg van studenten. Ik koos ervoor om deze zoveel mogelijk in één klas uit te testen. Dit was een groepje studenten van het Reggesteyn, een middelbare school in Rijssen. Zij kregen een half jaar lang (als een vorm van stage), een ochtend in de week lessen op ROC van Twente, locatie Rijssen. Ik heb deze klas gekozen omdat ik merkte dat ze open stonden voor nieuwe dingen en er was geen tijdsdruk. Ik hoefde ze niet voor te bereiden op een toets of een examen. Ik had de tijd hard nodig om uit te proberen, dus het was makkelijk om wat meer tijd te maken voor experimenteren en uitproberen. Voor de studenten was het namelijk ook nieuw. Toen ik de eerste keer zei; “jongens pak jullie telefoon er even bij, we gaan wat doen met een digitale tool” riepen ze direct; “Toch geen Kahoot!?” want dat kenden ze wel, maar de tools die ik met ze uitprobeerde waren nieuw, voor hen en mij. Dus toen ik, na een ongeveer 3 weken, de klas goed genoeg kende ben ik daarmee begonnen. En dan is het kijken en uitproberen, wat doet zo’n tool, wat kun je ermee hoe reageert de klas erop?

Welke feedback kreeg je? 
Na zo’n zes weken vroegen ze: “Mevrouw, heeft u vandaag nog weer iets leuks, iets nieuws waarmee we de les kunnen afsluiten?” Dus ze waren erg enthousiast. Niet alles liep in één keer perfect. Ik merkte dat het samenstellen van hun eigen leerarrangement in Wikiwijs best moeilijk was. De studenten vonden het veel werk en ze vonden het erg pittig. Het viel mij ook tegen dat ik relatief veel tijd kwijt was aan de uitleg over de tool Wikiwijs voordat we met de lesinhoud bezig konden. Uiteindelijk hebben we 3 weken met Wikiwijs gewerkt. Daarbij moet ik wel zeggen dat het een voordeel was dat het een kleine club van 15 studenten was, dan wil dat wel. Verder waren ze eigenlijk alleen maar enthousiast over nieuwe tools. 

Welke tips heb je voor de lezer?
Gewoon durven! Soms val je en dan krabbel je weer op en ga je weer door. Niet alles is even succesvol, het verschilt ook per klas. Daar waar de ene klas enthousiast reageert, zegt een andere klas: “Nou, dit vinden wij niks”. Het is ook gewoon experimenteren, uitproberen, nieuwsgierig zijn en het dan gewoon doen. Wat ik wel écht heb geleerd tijdens de training ambassadeur educatieve technologie dat is dat je eerst goed nadenkt over wat je wilt bereiken en met welke tool je dat kunt bereiken. Dus je doel moet echt helder zijn.  Wil je bijvoorbeeld voorkennis activeren, of wil je een gevoel van veiligheid creëren in de klas, houd daar rekening mee als je een tool kiest. Zet geen educatieve technologie in omdat het alleen maar ‘leuk’ is, maar denk goed na over het doel van de tool!