Online studiemiddag Microsoft 365

07 oktober 2020
Eind september organiseerde het Edulab een studiemiddag Microsoft 365. Door de inmiddels welbekende omstandigheden, vond deze middag online plaats. Dit live-event werd een leerzame middag, die bestond uit zes sessies. Tijdens de eerste sessie van dag was Afke Dijkerman van Microsoft te gast.

Afke Dijkerman, customer success manager bij Microsoft, begeleidt scholen bij het zo goed mogelijk inzetten van Microsoft-producten op een didactische manier. De visie van Microsoft is daarbij dat íedereen mee moet kunnen komen in het onderwijs (inclusiviteit). Technologie kan daarbij helpen. Bijvoorbeeld door samen te werken via Teams, of kritisch of creatief te denken met behulp van Minecraft.

Microsoft heeft het Education Transformation Framework (ETF) ontwikkeld, niet bedoeld om een school helemaal te transformeren, maar om te innoveren. Het ETF bestaat uit 4 vakken, waarvan de bovenste twee betrekking hebben op het fundament van de school en de onderste twee gaan meer over de inrichting. Meer informatie over de ETF Scan vind je hier >>

Afke legt ook uit hoe Microsoft de professionalisering van docenten en studenten voor zich ziet. Microsoft heeft een eigen platform ontwikkeld, waar je cursussen kunt volgen >> 

Afke ziet Microsoft Teams als de meest waardevolle tool voor in de klas. Zeker in deze coronatijd. Een andere tool is Skype in de classroom, een (wereld)breed platform voor docenten, waar ze elkaar kunnen ontmoeten. Afke geeft een voorbeeld van haar eigen ervaring als basisschooldocent. Ze legde via Skype contact met een docent uit Maleisië en de leerlingen moesten vervolgens van elkaar raden waar ze vandaan kwamen. Daarnaast is Flipgrid volgens Afke ook een hele fijne, handige videotool, waar studenten bijvoorbeeld kunnen leren goede, constructieve feedback aan medestudenten te geven.

Wat is Afke’s tip voor docenten wat betreft technologie in de klas? Ga het gewoon doen! Je hebt ook in de ‘gewone’ lessen wel eens dat studenten na een instructie niet doen wat je voor ogen had. Dan moet je ook bijsturen; datzelfde geldt ook voor online lessen. Heb niet de illusie dat je net zo snel bent met bijv. Minecraft als je studenten. Zij hebben vaak heel snel door hoe het werkt. Maar zorg ervoor dat je weet hoe je het moet begeleiden en beheersen.

De tool waar je makkelijk technologie in je onderwijs kan toepassen is de Insluitende Lezer, waar een student de stof voorgelezen kan krijgen of gebruik kan maken van een beeldwoordenboek of het te laten vertalen naar zijn moedertaal.