Blog Albert | Tips om studentparticipatie te stimuleren
Het werkveld vraagt om professionals die regie kunnen nemen, zelfstandig kunnen beslissen en zich kunnen aanpassen. Hoe je jouw studenten hierin kunt stimuleren? Koppel er een prijs aan! Lees het blog van Albert Schuurmans hoe de Zorginnovatieprijs bijdraagt aan de participatie van studenten binnen onderwijs, werkveld en samenleving. Tips en tricks gegarandeerd!
Lancering Zorginnovatieprijs
De Zorginnovatieprijs (ZIP) is vorig jaar gelanceerd als een pilot-project van het practoraat Zorg & Technologie, speciaal voor studenten van de colleges Mens en Gezondheid én Technologie. ZIP sluit aan bij de onderzoekslijn ‘Mensgericht Technologie Ontwerpen’. Studenten worden opgeroepen om innovatieve oplossingen te bedenken op het gebied van zorgtechnologie. Heel inspirerend om te zien hoe deze prijs studenten activeert hierover na te denken. Naast het bedenken zijn studenten ook verantwoordelijk hoe zij hun innovatie presenteren aan het ‘grotere’ publiek. Dat doen ze door een zelfgemaakt filmpje in te sturen. Een jury buigt zich over de innovaties en ook via de website kan gestemd worden op de innovaties. Het allerleukste? Zowel de eerste prijswinnaar (Gitte Moleman) als tweede (Susanne Heuver, Anne Niehof en Fatou Traori) waren vervolgens ook genomineerd voor de landelijke Digitale Zorgprijs 2023.
Waaraan moeten innovaties voldoen?
De ingezonden innovaties moeten voldoen aan vijf criteria. Deze krijgen studenten op een lijstje aangereikt. Per criterium wordt de innovatie toegelicht. Zo helpen we studenten om de kwaliteit van hun innovatie inzichtelijk te krijgen. Het is heel leuk om te lezen wat studenten dan beschrijven. Zij pakken hierin zelf de regie. Daar word ik dan weer heel enthousiast van. Hieronder de criteria, geïllustreerd met verschillende voorbeelden.
1. Het product is innovatief
Het product of combinatie van producten is in deze situatie op deze manier niet eerder gebruikt en levert extra waarde op voor de cliënt. Bijv: studenten hebben voor Leroy, een jong volwassene met een zwaar meervoudige handicap, een tablethouder op maat gemaakt. Deze aanpassing zorgt ervoor dat Leroy zijn hobby vliegtuigspotten zelfstandig kan uitvoeren.
2. Het product is van toegevoegde waarde
De kwaliteit van leven verbetert door het gebruik van het product. Bijv: Gitte Moleman maakt met haar TikTok-filmpjes de zorg inzichtelijk voor ouders van kinderen bij Twentse Zorgcentra. Tegelijkertijd laat zij zien hoe leuk het is om in de zorg als professional te werken met deze doelgroep.
3. Het product is makkelijk in te passen in het leven van de eindgebruiker
Bijv: met de Qwiek.up kunnen cliënten in de ouderenzorg genieten van levensgrote afbeeldingen op wanden en muren, ondersteund met muziek. Deze afleiding zorgt voor rust bij de cliënt. In februari starten we met een project bij Liberein (ouderenzorg), waarbij studenten worden uitgedaagd om de Qwiek.up toegankelijker te maken voor naasten van ouderen en professionals.
4. Het product is overdraagbaar te maken voor anderen
Wanneer studenten gestopt zijn, kunnen anderen het gemakkelijk overnemen (gebruiken).
5. Er is draagvlak voor het gebruik van het product in de praktijk
Gitte Moleman heeft met haar TikTok-filmpjes collega’s van De Twentse Zorgcentra enthousiast gemaakt. De organisatie faciliteert de doorontwikkeling van deze innovatie.
Tips om een prijs te organiseren voor jouw opleiding of college!
Wil jij ook een prijs voor jouw opleiding of college organiseren? Dan geef ik je alvast enkele tips.
1: Zorg voor een onafhankelijke externe jury (zoek bv. in je bpv-netwerk).
2: Werk samen met een collega (of groep) die het leuk vindt om te innoveren.
3: Check of er ook een landelijke innovatieprijs is binnen jouw vakgebied. Dit stimuleert!
4: Koppel de prijs aan het curriculum (bv. afstuderen, keuzedelen) of aan een practoraat.
5: Motiveer studenten en complimenteer ze met hun innovaties! Ze zijn zich vaak (nog) niet bewust van het mooie product of hebben net dat ene zetje nodig.
Nog vragen?
Of wil jij studenten aanmelden voor de Zorginnovatieprijs? Stuur Albert Schuurmans een mail: aschuurmans@rocvantwente.nl.