Image00020

Linda Wiggers hackte een les in Noorwegen: “Studenten lijken overal op elkaar!”

Van 2 tot en met 7 november reisden 22 collega’s naar Oslo voor een inspirerende studiereis van het practoraat Versterken Leerproces. We doken in het Noorse onderwijssysteem, wisselden kennis uit en brachten ideeën mee naar huis. De inzichten delen we met jullie in de zesdelige blogserie ‘Oog voor onderzoek: grenzen verleggen in Oslo’. Vandaag neemt Linda Wiggers je mee in de Noorse ‘hack’ die we hebben uitgevoerd. Ontdek onze ervaringen en verrassende inzichten.

Blog Linda: ”Van Hengelo tot Oslo, studenten lijken overal op elkaar!” 

Wat gebeurt er als je een Nederlandse onderwijsinnovatie meeneemt naar Noorwegen? Wij namen ‘Hack Je Les’ mee op reis en ontdekten dat studenten overal ter wereld dezelfde wens hebben: gehoord worden. Maar hoe werkt dat in een andere taal, cultuur en onderwijsstructuur?   

Een les stilleggen in Noorwegen: waarom?  

Onze reis was onderdeel van een Erasmus+ studiemobiliteit. Een van onze doelen: ervaren hoe Hack Je Les werkt in een andere onderwijscontext. Bij Hack Je Les denken studenten actief mee over hun eigen opleiding. Tijdens een ‘hack’ wordt de les stilgelegd en gaan studenten in gesprek: wat werkt wel, wat niet, en wat kan er anders? Geen lange evaluaties, maar directe input uit de klas. Want studenten weten als geen ander wat er beter kan. De interventie wordt inmiddels al zes jaar breed ingezet bij ROC van Twente.

Is studentenparticipatie universeel? En wat doet cultuur met het proces? Om dat te ontdekken bezochten we twee upper secondary schools in Oslo: Nydalen en Kuben. Deze scholen zijn vergelijkbaar met ons mbo. De studenten waren tussen de 16 en 19 jaar oud, afkomstig uit diverse achtergronden en volgden verschillende beroepsgerichte opleidingen.

Hoe verliep de hack in Oslo?  

De uitvoering van onze ‘hack’ verliep goed, maar vroeg om flexibiliteit. De taalbarrière was voelbaar: soms schakelden studenten terug naar Noors om hun punt duidelijk te maken. We kozen voor vier hackers in plaats van twee, zodat elk groepje intensieve begeleiding kreeg. Dat werkte! Wat minder goed werkte? Eén docent was niet aanwezig tijdens de hack. Dat maakte opvolging lastig en liet zien hoe belangrijk de rol van de docent is.

Terugkoppeling van studenten en docenten  

Studenten waren enthousiast. Ze gingen vol energie aan de slag met actieplannen en voelden zich gehoord. Hun ideeën? Talrijk en creatief. Docenten reageerden gemengd. Eén docent was afwezig en reageerde defensief bij de terugkoppeling. Dat gaf ons een belangrijk inzicht: studentinspraak is niet overal hetzelfde.

Wat viel op in Noorwegen?

Opvallend was de sterke nadruk op consensus en samenwerking in het Noorse onderwijs. Studentparticipatie is ingebed in structuren zoals studentenraden, maar lijkt ook gereguleerd. Docenten bepalen vaak waarover inspraak mogelijk is. In Nederland ervaren we meer gelijkwaardigheid tussen docent en student. Ook merkten we dat taal en cultuur invloed hebben op hoe open studenten zich uitspreken.

Onze belangrijkste lessen 

We leerden hoe belangrijk voorbereiding en teamafstemming zijn. Hacken in een andere taal vraagt flexibiliteit en samenwerking. Ook werd duidelijk dat de aanwezigheid van de vaste docent cruciaal is voor gedragsmanagement en opvolging van actiepunten.

Inzichten die meegaan als souvenir naar huis

Wat ik meeneem naar ROC van Twente? Jongeren lijken overal op elkaar. Of je nu in Hengelo of Oslo bent: studenten hebben waardevolle ideeën om hun onderwijs te verbeteren. Geef ze die ruimte, luister écht, en ondersteun ze om zelf regie te nemen. Dat versterkt niet alleen hun leerproces, maar ook jouw rol als docent.

Meer weten over Hack Je Les? Neem contact op met Linda via [email protected]