Nieuwsbericht Mark Vrieze genomineerd voor Leraar van het Jaar 2025

Mark Vrieze genomineerd voor Leraar van het Jaar 2025

Blij verrast is hij. En tegelijk overweldigd. Afgelopen donderdag ontving Mark Vrieze het goede nieuws dat hij een van de laatste drie finalisten is in de landelijke Verkiezing Leraar van het Jaar 2025, in de categorie middelbaar beroepsonderwijs.

Pedagogisch tikje

Mark is sinds 2021 docent bij ROC van Twente en werkt bij het team Facilitaire Opleidingen van het College voor Hospitality & Wellness. Mark geeft onder andere de lessen Engels, Burgerschap en Keuzedeel voorbereiding hbo en Evenementen. Sinds 2023 is hij teamdeskundige. 

Eerder al werd Mark tijdens Vier het Vakmanschap op voordracht van zijn studenten verkozen tot inspirerend docent. En nu opnieuw een grote eer: een finaleplaats in de Verkiezing Leraar van het Jaar 2025. 

“Deze nominatie is een fantastische blijk van waardering die ik iedere collega gun. Het voelt nog steeds wat onwennig, maar ik ben echt apetrots en hoop dat ik iedere dag weer de docent kan zijn die mijn studenten verdienen. Wie ik ben als persoon en mijn manier van lesgeven, zorgt ervoor dat ik met studenten kan lachen, maar ook dat ze het accepteren als ik ze aanspreek op iets wat ze liever niet willen horen. Ik vind echt dat studenten niet altijd gepamperd hoeven te worden en soms hebben ze ook een pedagogisch tikje nodig om verder te komen.

Wie ik ben als docent zorgt ervoor dat iedereen zich welkom voelt. Ik wil mensen helpen om hun eigen verhaal te schrijven in het onderwijs en soms zelfs daarbuiten. Studenten willen echt gezien en gehoord worden, oftewel hun verhaal vertellen. Dit is voor mij de belangrijkste drijfveer: wij als docenten kunnen impact hebben op onze studenten. Lead by example, inspire change. Ik ben mij hier iedere dag weer van bewust en dat is waarom ik met veel plezier naar mijn werk ga.”

Bewust mbo

Na jaren les te hebben gegeven in het voortgezet onderwijs, koos Mark bewust voor de overstap naar het mbo.

"Ik geloof in inclusiviteit in het onderwijs, want elk verhaal telt. Ik laat mijzelf zien tijdens mijn lessen en hoop dat door het delen van mijn verhaal ik studenten aan kan sporen om ook hun echte zelf te laten zien en om hún verhaal te vertellen. Ik vind het erg belangrijk om te investeren in het opbouwen van een professionele relatie en ga hiermee dan ook altijd vanaf dag 1 van start.”

Alle top 10 finalisten moesten een aantal stappen doorlopen die werden beoordeeld door de vakjury van leraren. Zo moest Mark onder andere een motivatiebrief schrijven en een korte video maken waarin hij zijn visie op het onderwijs laat zien, maar ook wie hij is als docent. Vanuit de organisatie werd ook gevraagd om een sprekende aanbeveling van een student, collega, ouder of andere naaste. Mark vroeg een student hiervoor om hulp. Zij maakte een sprekende tekening die hem emotioneel raakte.  

"Ik hoop dat ik iedere dag weer de docent kan zijn die mijn studenten verdienen."

 

Dé leraar van het jaar

Mark is natuurlijk vereerd om bij de laatste drie finalisten te horen. Wat maakt hem tot de winnaar, dé Leraar van het Jaar 2025? 

“Laat ik voorop stellen dat ik het lastig vind om mijzelf DE leraar van het jaar te noemen. Dagelijks zie ik veel collega’s die ik stuk voor stuk allemaal aan zou willen wijzen om mijn plek in te nemen. Voor deze hele reis heb ik nooit actief stil gestaan bij de titel Leraar van het Jaar of iets vergelijkbaars. Ik wilde docent worden om voor de klas te staan en studenten iets mee te geven. Maar ik merkte gedurende mijn loopbaan dat ik iets extra’s had. Wie ik ben als persoon en docent zorgt ervoor dat ik anderen kan inspireren om het beste uit zichzelf te halen en om hun eigen, unieke verhaal te vertellen. Ik merk dat mijn studenten zich gezien en gehoord voelen en dat ze graag bij mij in de klas zitten. Het gevoel dat dit mij geeft, gun ik iedere collega. Want wie wil er nou niet elke dag met een glimlach naar het werk gaan?!” 

Finaledag

Stuk voor stuk zijn de drie finalisten van de verkiezing leraren die het verschil maken. In hun klas, op hun school en voor hun studenten. Dus de concurrentie is niet mals.

Donderdag 2 oktober is de grote finaledag en wordt bekend wie zichzelf Leraar van het Jaar 2025 mag noemen. Om tot die keuze te komen krijgen de finalisten in de komende weken een lesbezoek waarin wordt gelet op onder andere didactische en pedagogische vaardigheden. 

Tijdens de finaledag gaan de finalisten in gesprek met de vakjury. Dit gebeurt onder leiding van de huidige Leraren van het Jaar. De vakjury kiest de uiteindelijke winnaar, waarbij Mark in de race is in de categorie middelbaar beroepsonderwijs. 

We wensen Mark heel veel succes en plezier!