Onderzoek practoraten algemeen 7

Onderzoekend vermogen

Praktijkonderzoek doen we om al onderzoekend een basis te ontwikkelen om je eigen handelen voortdurend te verbeteren, gebaseerd op een evidence informed en evidenced based context. De docent onderzoekt de praktijk met het oog op het beste voor de leerling.

Samen opleiden

In het continue onderzoekende leerproces vindt onderzoek plaats in de eigen praktijk om het eigen functioneren te ontwikkelen en om het professionele oordeel aan te scherpen. Hierdoor hebben docenten gelijktijdig een voorbeeldfunctie in het aannemen van een onderzoekende houding. Dit is het vermogen om in professionele situaties vast te kunnen stellen wat je wel en niet, weet en kunt. En daar waar nodig deze ontbrekende kennis met een passende grondigheid te kunnen creëren en bruikbaar te maken voor en met anderen in de beroepssituatie waarin jij werkt. Het streven is om een leven lang een onderzoekende houding blijvend aan te nemen.

Masternetwerk

Het masternetwerk is een platform van en voor (aspirant) masters, docenten, praktijkonderzoekers en alle andere enthousiaste collega’s die willen bijdragen aan kennisontwikkeling en onderzoek binnen ROC van Twente. Vanuit het Masternetwerk onderzoeken, organiseren en bemiddelen we kennisdeling om elkaar te inspireren en onze onderzoekscultuur te stimuleren.

Binnen ROC van Twente wordt veel onderzoek gedaan, van (heel) groot tot klein onderzoek. Het doel is vaak om tot beter onderwijs en betere begeleiding te komen voor onze studenten. Zodat zij goed voorbereid worden voor deelname aan de arbeidsmarkt en de maatschappij.

Ben je, met of zonder master, geïnteresseerd in wat onderzoek voor jouw dagelijkse lespraktijk kan betekenen? Ben je betrokken bij onderzoek op ons ROC? Overweeg je een masteropleiding te gaan doen? Of heb je je masteropleiding al afgerond en wil je je kennis en ervaring delen? Het masternetwerk is er voor alle nieuwsgierige en inspirerende collega’s die verbinding zoeken!

Onze doelen

Wij zijn het platform van, voor en door docenten die samen willen werken aan het verbeteren en innoveren van ons onderwijs. We hebben drie doelen: 

  • team- én collegeoverstijgend kennis, ervaring en expertise uitwisselen;
  • het creëren van een onderzoeksgerichte houding binnen alle teams;
  • het ondersteunen van Professionele Leergemeenschappen (PLG’s) op verschillende inhoudelijke onderwijsthema’s.

PLG

PLG staat voor Professionele LeerGemeenschap. In een PLG komen professionals uit het onderwijs regelmatig bij elkaar om hun onderwijs kritisch onder de loep te nemen én op een verantwoorde manier te onderzoeken en leren hoe zij hun onderwijs kunnen verbeteren. Vanuit het Edulab werken er ieder jaar meerdere collega’s in de PLG “Onderwijsverbetering met behulp van technologie” waarin zij allemaal uitzoeken hoe technologie hen beter kan ondersteunen.