ROC FOTO ALGEMEEN DAG100005

Verantwoording

Bij onze kernwaarden verbindend en grensverleggend hoort ook dat we kritisch naar onszelf kijken. Verantwoording afleggen aan onszelf én aan iedereen om ons heen. Leerlingen uit het voortgezet onderwijs, studenten, ouders, scholen voor voortgezet onderwijs, gemeenten, bpv-bedrijven, ministerie, onderwijsinspectie, enzovoorts: iedereen vormt een schakel in het bewaken van ons belangrijkste doel. Goed onderwijs verzorgen.

Zo doen we dat

Onderwijsinspectie

De onderwijsinspectie van het Ministerie voor Onderwijs, Cultuur & Wetenschap houdt toezicht op alle mbo-instellingen in Nederland. Dus ook op ROC van Twente. Zij kijkt of onze opleidingen van voldoende kwaliteit zijn en ziet er op toe, dat we aan de wettelijke eisen voldoen. Zo houden ze één keer in de vier jaar een grootschalig onderzoek naar de kwaliteit van ons onderwijs en leggen we jaarlijks verantwoording af over de risico’s in de kwaliteit van het onderwijs.

Wat gaat er goed, wat kan beter?

Dát is waar we continu naar kijken. De lat leggen we hoog: wij vinden dat kwalitatief goed onderwijs vanzelfsprekend is. Maar soms kan het beter. Dan moeten we aan de slag. Kritisch naar onszelf kijken maakt valkuilen inzichtelijk, zodat we snel kunnen schakelen om waar nodig te verbeteren. In 2023 deden we dit voor het eerst op een nieuwe manier: met panelreviews. Een onafhankelijke commissie, die bestaat uit collega’s van bijvoorbeeld andere mbo-instellingen, spreekt met docenten, ondersteuners, studenten en bedrijfsleven over het onderwijs dat wij aanbieden. En dat geeft een goed beeld van waar het goed gaat en waar het beter kan. In dit filmpje vertellen collega’s en externen je er graag meer over.

Vierjaarsonderzoek inspectie

Eén keer in de vier jaar doet de onderwijsinspectie uitgebreid onderzoek. Zij kijkt dan of de opleidingen die wij aanbieden voldoen aan de norm. In 2024 heeft de onderwijsinspectie een vierjaarlijksonderzoek uitgevoerd bij ROC van Twente. De resultaten van dit onderzoek zijn in juli gepubliceerd en laten zien dat de onderwijsinspectie tevreden is over het onderwijs bij ROC van Twente. Zij geven aan dat ‘studenten en medewerkers met plezier naar ROC van Twente komen’. 

We kunnen altijd verbeteren
Natuurlijk zijn er ook punten die beter kunnen, zoals het vastleggen, opvolgen en monitoren van de voortgang van verbetermaatregelen en het leren van elkaar. Ook de communicatie richting studenten, zoals terugkoppelen wat met feedback gedaan is/wordt, is een punt van aandacht. Dit zijn herkenbare aandachtspunten en de inspectie ziet ook dat dit op onze radar staat. Dit betekent dan ook dat het toezicht van de inspectie op reguliere wijze verder gaat en er geen herstelopdrachten zijn. Het volledige onderzoeksrapport vind je onderaan deze pagina onder het kopje ''Meer weten?''. 

 

Meer weten?

Wil je meer weten over de verantwoording en onze kwaliteitszorg? Bekijk dan onze jaarverslagen of de rapporten van de inspectie:


Klacht en bezwaar

Soms gaat er ook bij ons wel eens iets mis. Dan heb je de mogelijkheid om een klacht, een bezwaar of een beroepschrift in te dienen. Wil je meer informatie over het indienen van een klacht-, bezwaar- of beroepschrift, dan kun je contact opnemen met het secretariaat Klacht en Bezwaar, telefoonnummer: (088) 178 32 92. Je vindt ook meer informatie in de Handleiding Klacht en Bezwaar of op Plaza. Bij ROC van Twente is het mogelijk om je klacht-, bezwaar- of beroepschrift per post, via de mail of online in te dienen.

Klachtformulier invullen