Visie en kaders
ROC van Twente heeft in de strategische koers 2023 - 2027 vanuit haar identiteit en kernwaarden een vernieuwde strategische koers geformuleerd, waarin twee speerpunten centraal staan: ‘Verbindend en Grensverleggend’.
Visie op onderzoek
Met onze strategische koers dragen we bij aan innovatieve oplossingen met, in en voor onderwijs en beroepspraktijk en het lerend vermogen van de organisatie. Dit doen wij door praktijkgericht onderzoek waarbij de vraagstelling wordt ingegeven door de onderwijspraktijk, indien wenselijk in samenwerking met de beroepspraktijk, en waarvan de opgedane kennis direct hieraan kan bijdragen. Maar ook door het onderzoekend vermogen van onze collega’s te stimuleren.
De basis van het praktijkgerichte onderzoek binnen ROC van Twente komt voort uit drie belangrijke principes:
• De persoonlijke ontwikkeling van de student staat centraal.
• Innovatie als gevolg van onderzoek komt tot stand vanuit verbinding.
• Onderzoek draagt primair bij aan professionalisering, verandering en/of ontwerp.
Kadernotitie
ROC van Twente wil zich blijven vernieuwen om studenten goed voor te bereiden op een toekomst in een veranderende beroepsomgeving en maatschappij. Om goed onderbouwde keuzes te maken, van elkaar te leren en te kunnen reflecteren is onderzoek nodig. Daarnaast wordt in de regeling kwaliteitsafspraken ten doel gesteld dat het mbo op het gebied van onderzoek en innovatie een volwaardige en gelijkwaardige partner in de onderzoeks- en kennisnetwerken wordt. Bij ROC van Twente wordt al enkele jaren geïnvesteerd in onderzoek, onder andere middels practoraten.
Bij elkaar brengen van gelijkgestemden
Onderzoek gaat echter verder dan alleen de practoraten. Bij het praktijkgerichte onderzoek gaat het bijvoorbeeld ook om het bij elkaar brengen van gelijkgestemden die gezamenlijk bijv. een onderwijsinnovatie ontwikkelen, monitoren en evalueren. Om het proces, de organisatie en de uitvoering van het praktijkgerichte onderzoek verder te stroomlijnen is deze kadernotitie opgesteld.
Verbetering van de kwaliteit van het onderwijs
Doel van deze notitie is handen en voeten te geven aan de onderzoeksvisie, zodat praktijkgericht onderzoek een meer prominente rol krijgt en meer gaat opleveren voor het onderwijs van ROC van Twente. Het streven is onderzoek nog explicieter te richten op verbetering van de kwaliteit van het onderwijs, door te sturen op actiegericht, ontwerpgericht en participatief onderzoek. Hierbij zal er ook in toenemende mate aandacht zijn voor het vergroten van het databewustzijn binnen de organisatie en het gebruik van data om de organisatie en haar processen te verbeteren. Dit zal ertoe leiden dat evidence-informed en datagedreven werken een prominentere plek krijgt op de agenda van de instelling.