
Onderzoek naar de student-docentrelatie in het mbo
Vaak wordt gezegd dat de relatie tussen de docent en student op het mbo belangrijk is. In hoeverre klopt dit? Hoe kan deze relatie gemeten worden en wat levert het op? Vanuit het practoraat Versterken Leerproces doet Manon Toonen hier onderzoek naar!
Waarom is dit onderzoek belangrijk?
Veel docenten vinden het belangrijk om een goede band op te bouwen hun studenten. Onderzoek in het basisonderwijs en voortgezet onderwijs heeft al bewezen dat de relatie met een leerkracht of docent een belangrijke speelt bij de ontwikkelingsmogelijkheden van leerlingen op school. Hoewel relaties met docenten voor oudere leerlingen en studenten net zo belangrijk – en in sommige gevallen zelfs belangrijker – zijn, is er weinig onderzoek gedaan in het mbo naar relaties tussen docenten en studenten. Daarom onderzoekt Manon Toonen de docent-studentrelatie op ROC van Twente én bij andere mbo-instellingen.
Aanpak
Door middel van vragenlijsten onderzoekt Manon eerst de huidige relaties tussen studenten en docenten. Vervolgens onderzoekt ze wat de invloed van student-docentrelatie is op het schools functioneren van studenten en het welbevinden van de docenten. Tot slot gaan de docenten zelf aan de slag met het verbeteren van hun relatie met studenten. Dit doen ze door zelf kleine interventies te maken en uit te proberen. In dit onderzoek wordt de relatie bekeken vanuit verschillende dimensies, namelijk nabijheid, conflict, negatieve verwachtingen bij studenten en afhankelijkheid bij docenten.
Publicaties
Onderzoeksvoorstel
Publicaties
- Toonen-van Hernen (2022). Student-docentrelatie in het mbo in vaktijdschrift Profiel.
- Binnenkort beschikbaar: publicatie over studentenvragenlijst.
Twee vragenlijsten die de student-docentrelatie bevragen, zijn in de eerste studie van Manon aangepast voor het mbo en getest. In totaal hebben 59 docenten en 790 studenten meegedaan. Met statistische programma's (SPSS en Mplus) heeft Manon de validiteit en betrouwbaarheid gemeten van de vragenlijsten. De vragenlijsten zijn bruikbaar. Daarom is Manon door met data verzamelen voor studie 2, tegelijkertijd ook bezig met het schrijven van het eerste wetenschappelijke artikel over de studentenvragenlijst.
In de media
- Als vaste columnist deelt Manon regelmatig updates op MBO-today.
- Oktober 2024 verscheen er een online magazine van practoraat Versterken Leerproces. Lees het artikel van Manon
- Volg Manon op LinkedIn voor interessante updates.
Presentaties
Manon Toonen-van Hernen geeft regelmatig presentaties over haar onderzoek. Dit deed zij o.a. bij: ROC van Twente Kennisfestival, MBO kwaliteitsnetwerk en PAR2. Ook interesse in een presentatie? Stuur een e-mail naar Manon (mtoonen@rocvantwente.nl).
Vragen of samenwerken?
Heb je een vraag over dit onderzoek of ben je geïnteresseerd in een samenwerking? Stuur dan een mailtje naar Manon.
Over Manon Toonen
Meer weten over Manon? Lees hier meer over haar carrière en ontdek wat haar drijft in haar dagelijkse werk.
Carrière
Manon rondde in 2014 de pabo af met als minor de pre-master Psychologie aan de Universiteit van Twente. Aansluitend startte ze met de master Leren en Innoveren. Tijdens deze periode werkte ze in het basisonderwijs, waarna ze in 2016 de overstap maakte naar ROC van Twente. Als docent vervulde Manon verschillende rollen, waaronder lid van de opleidingscommissie en kenniskringlid rekenen. In 2018 behaalde ze haar tweedegraads bevoegdheid Nederlands, gevolgd door haar bevoegdheid voor rekenen in 2023. In 2018 kreeg Manon de kans om als projectleider van het Toptraject aan de slag te gaan. Deze functie vervulde ze tot 2019, toen ze begon als docent-onderzoeker bij het practoraat Versterken Leerproces.
Haar onderzoek naar de student-docentrelatie in het mbo heeft ze in 2022 mogen uitbreiden tot een promotieonderzoek, mogelijk gemaakt door een NWO-promotiebeurs voor leraren. Naast haar werk als docent-onderzoeker, werkt Manon twee dagen per week als docent Nederlands en rekenen bij het team Verzorgende-IG & Verpleegkunde in Almelo. Ze is nauw betrokken bij de ontwikkeling van haar team en organiseert de studiedagen.
Persoonlijke drijfveren
Manon is van nature erg nieuwsgierig. Dit komt tot uiting in haar kritische vraagstelling en haar passie voor onderzoek. Ze haalt veel plezier uit de verschillende aspecten van onderzoek doen, zoals het verzamelen en analyseren van data, maar ook het delen van kennis met collega's in het mbo en in de internationale academische wereld. Manon is heel creatief ingesteld. Ze vindt het leuk om op verschillende manieren tot oplossingen te komen. In haar vrije tijd geniet ze van muziektheater.
Partners
Dit project is een samenwerking tussen ROC van Twente, Universiteit van Amsterdam en de Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO).