
Vragen in de vakantie?
We helpen je graag.
Op deze pagina vind je al een antwoord op de meestgestelde vragen. Kom je er niet uit? Bel dan tijdens openingstijden onze receptie: 088 - 178 48 88 of met het Studie Informatiepunt via: 088 - 178 22 22 of WhatsApp: 06 - 29 00 79 91
Openingstijden receptie
- Week 29: 14 t/m 18 juli Bereikbaar van 8.00 - 16.30 uur.
- Week 30: 21 t/m 25 juli Bereikbaar van 8.00 - 12.00 uur.
- Week 31/32: 28 juli t/m 8 augustus Gesloten, alleen bereikbaar voor dringende zaken.
- Week 33: 11 t/m 15 augustus Bereikbaar van 8.00 - 12.00 uur.
- Week 34: 18 t/m 22 augustus Bereikbaar van 8.00 - 16.30 uur.
Neem contact op via
Openingstijden Studie Informatiepunt (STIPT)
- Week 29: 14 t/m 18 juli Bereikbaar van 9.00 - 16.30 uur. Op 18 juli van 9.00 - 12.30 uur.
- Week 30/31/32: 21 juli t/m 8 augustus Gesloten.
- Week 33: 11 t/m 15 augustus Bereikbaar van 9.00 - 13.00 uur.
- Week 34: 18 t/m 22 augustus Bereikbaar van 9.00 - 16.30 uur.
Studie Informatiepunt (STIPT)
🏁 Starten met school
Wanneer is mijn eerste schooldag?
Onze zomervakantie is van 14 juli t/m 22 augustus. Het nieuwe schooljaar start op maandag 25 augustus. Kijk goed in je rooster op welke dag jij op school verwacht wordt. Dit kan per opleiding verschillen.
Wanneer krijg ik mijn rooster?
Als je in augustus start met een opleiding, dan ontvang je het rooster z.s.m. na de zomervakantie. Kijk hiervoor ook in de ROCvt-app, die je vindt in Teams. Natuurlijk ontvang je voor de zomervakantie wel informatie over je eerste lesdag/startmoment.
Ik ben ziek op mijn eerste schooldag. Wat moet ik doen?
1. Gebruik studentenapp MijnROCvT in Microsoft Teams;
2. In deze app kun je je ziekmelden of verlof aanvragen;
3. Je hoeft dus niet te bellen of te mailen naar school;
4. Als je in MijnROCvT op ziekmelden of verlofaanvragen klikt dan kom je in Eduarte;
5. In Eduarte zie je ook of je verlofaanvraag is goedgekeurd of niet.
Kan ik nog iemand van mijn opleiding spreken?
Specifieke vragen over je opleiding kun je vanaf 18 augustus stellen aan de contactpersoon van jouw opleiding. Contactgegevens vind je in de brieven of mails die je van de opleiding hebt ontvangen.
Natuurlijk mag je op andere momenten bellen naar het algemene nummer van ROC van Twente. We proberen je dan te helpen. Van 28 juli t/m 8 augustus zijn wij i.v.m. de zomervakantie niet bereikbaar.
📚 Boeken & spullen regelen
Hoe bestel ik boeken en leermiddelen?
In de flyer die we per post hebben gestuurd, lees je er alles over. Je kunt de flyer hier downloaden.
De webshop gaat op 1 augustus voor je open. Bestel voor 22 augustus. Dan heb je je spullen op tijd in huis. Nog vragen? Dan kun je bellen of WhatsAppen met de supportdesk van MBOwebshop, tel: 085-0750550 of kijk op mbowebshop.nl/rocvantwente.
Het lukt mij niet om in te loggen op Plaza en daarom kan ik mijn boeken en andere leermiddelen niet bestellen. Wat moet ik doen?
Als je al student bent bij ROC van Twente, kijk dan eens naar het studentnummer dat je hebt gebruikt. In de zomer van 2025 is jouw studentnummer namelijk veranderd. Wat te doen?
- Maak van de eerste 0 in je studentnummer een 1.
- De rest blijft hetzelfde, ook je wachtwoord. Probeer nu nog eens in te loggen met het nieuwe nummer.
Lukt het dan nog niet, dan kun je vanaf 4 augustus contact opnemen met onze Servicedesk ICT. De medewerkers van de Servicedesk ICT zijn van 4 – 15 augustus van 08.30 – 12.30 uur bereikbaar op tel. 088 – 178 220 0 of per mail [email protected] Na 15 augustus kun je ze tussen 08.00 – 16.30 uur bellen of mailen.
Ben je een nieuwe student en kun je niet inloggen? Ook dan adviseren we je om even contact op te nemen met de Servicedesk ICT. Je leest de contactgegevens hierboven.
Is het handig om zelf al leermiddelen te bestellen en later te declareren bij het mbo-studentenfonds?
Nee, dit raden wij niet aan. Als je je aanvraag via het aanvraagformulier hebt gedaan en voldoet aan de voorwaarden, dan ontvang je een bestelinstructie waarbij je de leermiddelen zelf kunt bestellen zonder ze te hoeven afrekenen. Het mbo-studentenfonds betaalt de leermiddelen dan. Wacht dus tot de uitslag van je aanvraag bekend is, voordat je leermiddelen zoals boeken en laptop bestelt.
🔑 Account & inloginfo
Wat is een schoolaccount of Plaza-account?
Als jij gaat studeren bij ROC van Twente krijg je toegang tot je eigen schoolaccount. Hiermee heb je toegang tot Plaza, het intranet van ROC van Twente. Hier vind je al je belangrijke info, zoals je rooster, leermiddelen, cijfers en schoolnieuws. Je kunt met je account ook inloggen in je ROC-mail.
Ik weet niet hoe ik mijn schoolaccount en wachtwoord moet activeren. Wat moet ik doen?
Met je eigen schoolaccount heb je toegang tot Plaza, jouw ROC-mail en je licenties. Om in te loggen moet je je account eerst activeren op www.rocvantwente.nl/account.
Op onze website vind je een handleiding. Kom je er niet uit? Neem contact op met de ICT-helpdesk door een mail te sturen naar [email protected] of te bellen met 088 – 178 22 00 (optie 2).
Hoe kom ik aan inloggegevens voor mijn account bij ROC van Twente?
Om in te loggen moet je je account eerst activeren op www.rocvantwente.nl/account.
Kom je er niet uit? Neem contact op met de ICT-helpdesk. Zij zijn bereikbaar via mail: [email protected] of bel met 088 – 178 22 00 (optie 2). Let op: de servicedesk ICT is in de zomervakantie beperkt geopend.
Ik moet mijn emailadres of gebruikersnaam invullen, maar ik weet deze niet of het werkt niet. Wat moet ik doen?
Wil je een account aanmaken, dan maak je gebruik van het roc-mailadres. Dit mailadres bestaat uit je studentnummer met daarachter @student.rocvantwente.nl. Bijvoorbeeld: [email protected]
Dit voer je in op www.rocvantwente.nl/account en kiest voor volgende. Je kunt dan een wachtwoord aanmaken.
Ik ben mijn wachtwoord vergeten. Wat moet ik doen?
Geen probleem! Je kunt zelf je wachtwoord wijzigen. Check onze website voor de stappen die je moet doorlopen.
Je studentnummer verandert (LET OP: dit geldt niet voor nieuwe studenten)
Begint jouw studentnummer met het cijfer 0? Dat verandert in de zomervakantie. De eerste 0 van jouw studentnummer wordt dan automatisch een 1. Bijvoorbeeld: je studentnummer is nu: 0312881, dan is dat straks 1312881. Met dit nieuwe nummer kun je vanaf 1 augustus je boeken en leermiddelen voor het nieuwe schooljaar bestellen in de MBO-webshop.
Als je na de zomervakantie weer wilt inloggen in de systemen (Teams en je studentenapp MijnROCvT) op school, dan gebruik je ook dit nieuwe nummer. In combinatie met je huidige wachtwoord, die hoef je dus niet aan te passen. Het systeem zal je automatisch weer herkennen. En alle mails en bestanden in Teams blijven bewaard.
💻 Plaza & ICT
Wat is Plaza?
Ons intranet noemen we Plaza. Via Plaza kun je bijvoorbeeld leermiddelenlijsten en licenties benaderen en informatie vinden die voor je studie van belang zijn. Ook nieuws en mail vind je in Plaza.
Hoe log ik in op Plaza?
Om in te kunnen loggen op ons netwerk, op Plaza (ons intranet) en bijvoorbeeld in de elektronische leeromgeving, heb je een schoolaccount nodig. Deze is voor je aangemaakt en noemen wij een Plaza-account. Dit account bestaat uit een inlognaam (jouw studentnummer) en een wachtwoord. In de brieven/mails die je van ons hebt ontvangen staat je studentnummer vermeld. Jouw wachtwoord ontvang je apart. Je vindt Plaza op plaza.rocvantwente.nl.
Wat moet ik doen als ik mijn wachtwoord voor Plaza kwijt ben?
Ga naar Plaza ROC van Twente. Hier zie je een aantal opties om zelf je wachtwoord te wijzigen.
Ben je je inloggegevens kwijt? Neem dan contact op met het Serviceloket via Chat Serviceloket ICT of 088 -17 82 200
Wie kan mij helpen met mijn wachtwoord en/of laptop?
Met vragen over je wachtwoord en/of laptop kun je terecht bij ons servicepunt ICT. Je kunt het servicepunt op onderstaande openingstijden bereiken op: 088-1782200.
Wanneer is de Servicedesk ICT geopend?
- Week 29: 14 t/m 18 juli | Bereikbaar van 8.00 – 16.30 uur.
- Week 30: 21 t/m 25 juli | Bereikbaar van 8.30 - 12.30 uur.
- Week 31: 28 t/m 1 augustus | gesloten
- Week 32: 4 t/m 8 augustus | Bereikbaar van 8.30 - 12.30 uur
- Week 33: 11 t/m 15 augustus | Bereikbaar van 8.30 - 12.30 uur.
- Week 34: 18 t/m 22 augustus | Bereikbaar van 8.00 – 16.30 uur.
De Serviceloketten zijn gesloten gedurende de zomervakantie. In Hengelo zijn medewerkers van het Serviceloket enkel op afspraak aanwezig. Hiervoor kun je mailen of bellen met de Servicedesk, tel. 088 – 178 22 00.
💸 Geldzaken & hulp
Ik heb een vraag over studiefinanciering of studentenreisproduct (OV-kaart). Wie kan mij helpen?
De Rijksoverheid helpt je graag verder. Je kunt terecht op de site van DUO, de partij die namens de overheid gaat over studiefinanciering en alles wat daarbij kan helpen. Ook DUO heeft een FAQ opgesteld, die je hier vindt > Het is zomer - DUO - Campagne.
Ik maak mij zorgen over hoe ik alles moet betalen
Wij vinden dat onderwijs voor iedereen toegankelijk moet zijn. Zorgen over hoe je alles moet betalen? Nog niet al je leermiddelen kunnen kopen? Dan kunnen wij je misschien helpen. Er zijn betalingsregelingen mogelijk voor bijvoorbeeld de aanschaf van je leermiddelen, maar we hebben ook het mbo-studentenfonds. Hier kun je een aanvraag indienen voor de vergoeding van leermiddelen.
Wil je in de vakantie een aanvraag doen? Dat kan. Vul alvast het aanvraagformulier in.
Let op: het mbo-studentenfonds heeft een procedure die beschrijft aan welke voorwaarden je moet voldoen om financiële hulp te krijgen. Informatie hierover vind je op Plaza.
Wanneer krijg ik reactie als ik een aanvraag doe bij het mbo-studentenfonds?
Wij proberen je zo snel mogelijk te helpen. Om je aanvraag goed te kunnen beoordelen moeten we bepaalde gegevens kunnen raadplegen. Door de overgang naar een nieuw studentenregistratiesysteem, duurt het deze zomer langer dan gebruikelijk voordat we de check kunnen doen. Wij zien je mail binnenkomen en gaan hier vanaf 18 augustus op volgorde van binnenkomst mee aan de slag. De behandeling en verwerking van je aanvraag duurt maximaal 20 werkdagen.
Heeft de langere wachttijd gevolgen voor mij?
We willen je zo goed en zo snel mogelijk helpen, maar dit wel zorgvuldig doen. Dat kan betekenen, dat je bij de start van het schooljaar nog even moet wachten op het besluit en misschien wel net iets later over je leermiddelen kunt beschikken. Dat is geen probleem. Je docent heeft hier begrip voor.
📝 Aanmelden of afmelden
Waar moet ik me afmelden als ik heb besloten dat ik in augustus niet ga starten met mijn opleiding?
Laat ons dit zo spoedig mogelijk per mail weten. Zet in je mail duidelijk je naam, je studentnummer, geboortedatum, naam van de opleiding en de reden van annulering.
Als je van het voortgezet onderwijs komt, moet je ook je decaan informeren. Je mail stuur je naar [email protected]. Je kunt je aanmelding ook intrekken door met je DigiD in te loggen op CAMBO.
Waar kan ik een calamiteit (bijvoorbeeld overlijden) melden?
Bel met 088-1784888. We helpen je dan verder en brengen je met de juiste persoon in contact.
Kan ik mij nog aanmelden voor een opleiding die in september start?
Je kunt je via onze website altijd aanmelden voor een opleiding. Wel kan het zijn dat er geen plaats voor je is in de opleiding van je keuze, omdat je je na 1 april hebt aangemeld.
Let op: in de zomervakantie ontvang je geen reactie op een aanmelding die je hebt gedaan. Eventuele berichtgeving of uitnodiging voor verplichte intakeactiviteiten ontvang je pas na de zomervakantie.
Ik heb mij tussen 10 juli en eind augustus aangemeld, maar nog geen reactie ontvangen. Wat moet ik doen?
We begrijpen dat je uitkijkt naar meer informatie over je opleiding. Vanwege de overgang naar een nieuw studentenregistratiesysteem ontvang je die informatie iets later dan gebruikelijk. Uiterlijk 22 augustus ontvang je van ons alle informatie over intake, start en leermiddelen.
Kan ik mij nog inschrijven voor de zomerschool?
Dat kan! Docenten van ROC van Twente spijkeren je in een week bij. Je kunt bijgespijkerd worden in de vakken rekenen, scheikunde of Nederlands (2F en 3F). De lessen zijn iedere ochtend van ma. 18 t/m vr. 22 augustus op onze locatie aan de Gieterij 200 in Hengelo. Het is gratis en in de pauze is er een broodje en wat te drinken. Lees hier meer over de Zomerschool. Inschrijven? Dat kan door een mail te sturen naar [email protected].
Zomer bij ROC van Twente
Informatie voor huidige studenten
Deze zomer gaat ROC van Twente werken met een nieuw systeem. Medewerkers van de administratie, jouw SLB’er of bijvoorbeeld jouw stagebegeleider gaan hierin vanaf het nieuwe schooljaar 2025-2026 in werken. Voor jou verandert er hierdoor ook iets.
Wat merk jij hiervan?
Je studentnummer verandert (LET OP: dit geldt niet voor nieuwe studenten)
Begint jouw studentnummer met het cijfer 0? Dat verandert in de zomervakantie. De eerste 0 van jouw studentnummer wordt dan automatisch een 1. Bijvoorbeeld: je studentnummer is nu: 0312881, dan is dat straks 1312881. Met dit nieuwe nummer kun je vanaf 1 augustus je boeken en leermiddelen voor het nieuwe schooljaar bestellen in de MBO-webshop.
Als je na de zomervakantie weer wilt inloggen in de systemen (Teams en je studentenapp MijnROCvT) op school, dan gebruik je ook dit nieuwe nummer. In combinatie met je huidige wachtwoord, die hoef je dus niet aan te passen. Het systeem zal je automatisch weer herkennen. En alle mails en bestanden in Teams blijven bewaard.
Ziekmelden of verlof aanvragen gaat anders
Ben je ziek of kun je om een andere reden niet naar school? Meld dit dan zelf via je studentenapp MijnROCvT. Je hoeft niet meer te bellen of mailen naar school. Jouw melding komt vanzelf bij je docent. Ben je nog geen 18? Dan krijgt je ouder/verzorger hiervan een melding per mail.
Alle verlofaanvragen en ziektemeldingen worden door ons genoteerd in Eduarte. Dit is een nieuwe online omgeving waarmee ROC van Twente vanaf schooljaar 2025-2026 werkt. In Eduarte vind je zelf belangrijke informatie, maar ook de medewerkers van de administratie, jouw SLB’er of bijvoorbeeld jouw stagebegeleider werken hiermee. Zodat alles over jou en voor jou zoveel mogelijk op één plek te vinden is. Van je digitale aanmelding tot aan je diplomering. Via de ROCvT-app heb je toegang.
Nog even alles op een rij:
1. Gebruik altijd je studentenapp MijnROCvT in Microsoft Teams
2. In deze app kun je je ziekmelden of verlof aanvragen
3. Je hoeft dus niet te bellen of te mailen naar school
4. Als je in MijnROCvT op ziekmelden of verlofaanvragen klikt dan kom je in Eduarte.
5. In Eduarte zie je ook of je verlofaanvraag is goedgekeurd of niet.
Help!
Heb je vragen of problemen met app MijnROCvT? Op Plaza vind je heel veel informatie en antwoorden op veel gestelde vragen. Medewerkers van het Serviceloket ICT kunnen jou ook helpen. Het Serviceloket ICT vind je op deze locaties: Wierdensestraat 65 in Almelo, Ariensplein 3 in Enschede, Wethouder Beversstraat 165, en de Gieterij 200 in Hengelo. Je kunt het Serviceloket ICT ook bellen: 088 – 178 22 00 of mailen: [email protected]
Er komt een online portaal voor ouders
Omdat we overstappen op Eduarte kunnen ouders straks gebruikmaken van het Eduarte Ouderportaal. Dat is een online omgeving waarop ouders kunnen inloggen en waar ze bijvoorbeeld je cijfers, je rooster en jouw aanwezigheid kunnen zien.
Ben je 18 jaar of ouder? Dan bepaal jij zelf of jij je ouders toegang geeft. Ben je nog geen 18? Dan krijgen je ouders automatisch een uitnodiging voor toegang. Zodra je 18 bent wordt die toegang weer dichtgezet.
Je kan tijdelijk geen gebruikmaken van MijnROCvT
De app MijnROCvT is vanaf 11 juli tot en met 11 augustus niet te gebruiken. Deze krijgt een update. Na de vakantie ziet de app er iets anders uit. We zorgen dat je bij de start van het schooljaar een video-uitleg krijgt.
Wil je al eerder even je rooster checken? Dat kan hoor: die vind je vanaf 4 augustus al op Plaza. Let op als je inlogt: gebruik je nieuwe studentnummer.
Onstage is niet beschikbaar van 11 juli t/m 11 augustus
Van 11 juli tot 11 augustus kun je niet inloggen in Onstage. Dat betekent:
- Je kunt geen stage-uren registreren
- Geen opdrachten of verslagen uploaden
- Geen afronding of ondertekening van je stage laten verwerken
Loop je stage in de zomer door?
Noteer je uren, opdrachten en verslagen tijdelijk ergens anders. Vanaf 11 augustus kun je die alsnog in Onstage zetten.
Let op: log je na 11 augustus in bij de ROC van Twente-omgeving? Dan gebruik je je nieuwe studentnummer.
Heb je vragen? Neem contact op met je stagebegeleider of het BPV-bureau.
Rooster bekijken
De app MijnROCvT is tijdelijk (tot en 11 augustus) uit de lucht. Maar vanaf 4 augustus kun je al wel vast je rooster bekijken op Plaza. Deze staat tijdelijk als losse link op Plaza (in plaats van in de app).
Benieuwd hoe je studentnummer verandert?
Bekijk de uitleganimatie om te zien hoe het werkt en wat je moet doen.
Bekijk video5 tips | goed voorbereid op het mbo
Wat moet je allemaal regelen voordat je begint aan een mbo-opleiding? Met onderstaande tips helpen we je op weg:
- Activeer je OV-chipkaart voordat je voor het eerst met het openbaar vervoer reist. Je kan dit doen bij één van de NS-kaartautomaten;
- Bestel tussen 1 en 22 augustus je boeken;
- Heb je een laptop? Die heb je vaak nodig tijdens de les;
- Ben je 18 jaar of ouder? Dan heb jij recht op studiefinanciering. Vraag deze op tijd aan bij DUO;
- Bekijk dit filmpje waarin studenten nog meer tips geven!