ROC FOTO ALGEMEEN DAG200037

Welkom! Leuk dat je je hebt aangemeld bij ROC van Twente!

Op deze pagina hebben we alvast wat zaken voor je op een rij gezet die handig zijn om te weten. Zo kun je bijvoorbeeld lezen over hoe je een schoolaccount maakt en hoe je boeken bestelt.

Welkomstflyer: alles in één overzicht!

In onze flyer vind je in één oogopslag de belangrijkste informatie over je aanmelding, intake, schoolaccount, boeken en meer.

Download welkomstflyer

ROC FOTO ALGEMEEN DAG100032
ROC FOTO ALGEMEEN DAG100010
ROC FOTO ALGEMEEN DAG200034
ROC FOTO ALGEMEEN DAG200026
ROC FOTO ALGEMEEN DAG300034
ROC FOTO ALGEMEEN DAG300027

Aanmelding & Intake

Wat gebeurt er na mijn aanmelding?

Je wordt uitgenodigd door de opleiding waarvoor jij je hebt aangemeld. Na de intakeactiviteiten word je definitief ingeschreven en heb je een plek in de opleiding. 

Wat zijn de intakeactiviteiten?

Het is belangrijk dat je weet aan welke opleiding je begint. Daarom zijn er intakeactiviteiten: ze verschillen per opleiding.

Een paar voorbeelden:
‣ een gesprek met iemand van de opleiding;
‣ een test die in beeld brengt wat jij leuk vindt en waar je goed in bent;
‣ een motivatiebrief schrijven.

Informatie over de intakeactiviteiten die jij moet gaan doen, ontvang je later van de opleiding. Op onze website lees je bij de opleiding van je keuze ook welke intakeactiviteiten je kunt verwachten.

Hoe is de procedure bij een instroombeperking?

Heb jij je aangemeld voor een opleiding met instroombeperking, dan geldt een andere procedure. Zie rocvantwente.nl/instroombeperking.

Wat is het Digitaal Doorstroom Dossier (DDD)?

In het DDD vul je in waarom je gekozen hebt voor de opleiding. Zo kan je een goede start maken met je opleiding en leren we je al een beetje kennen. Zit je op het voortgezet onderwijs? Dan vul je het DDD in samen met je decaan of mentor. Na toestemming wordt het DDD met ons gedeeld.

Waarom moet ik een Talentscan invullen?

Het is voor je docenten fijn om te weten wie jij bent en welke kwaliteiten je hebt. Daarom vragen we je meestal om vooraf een talentscan (AMN) in te vullen. Met de resultaten kunnen we beter aansluiten op jouw leerbehoeftes. Je krijgt een uitnodiging van je opleiding voor de test.

Starten met je opleiding

Hoe maak ik een schoolaccount aan?

We maken een schoolaccount voor je aan, zodat je voor de start van het schooljaar kunt inloggen op ons netwerk, op ons intranet Plaza en op bijvoorbeeld de elektronische leeromgeving. 

Dit account bestaat uit een inlognaam (studentnummer@student.rocvantwente.nl) en een wachtwoord. Bewaar deze gegevens goed, want je hebt ze nog vaak nodig. Op de correspondentie die je van ons krijgt, staat je studentnummer vermeld. Je wachtwoord ontvang je later via je privé e-mailadres.

Hoe bestel ik boeken en/of leermiddelen?

Voor je opleiding heb je boeken en leermiddelen nodig. Bestellen doe je via Plaza, ons intranet. Hier staat al voor de zomervakantie je leermiddelenlijst klaar. Dan zie je meteen precies wat je nodig hebt voor je opleiding. Je krijgt vanaf 1 juli bericht over de bestelprocedure. We werken veel samen met MBOwebshop.nl. Uiteraard kun je ook bij een andere partij leermiddelen kopen. 

Wat zijn licenties?

In sommige lessen gebruik je geen boeken, maar digitale leermiddelen. Hiervoor moet je een licentie kopen. Welke dit zijn, staat in de leermiddelenlijst. Als je de leermiddelen via MBOwebshop.nl koopt, staan ze automatisch voor je klaar op Plaza, ons intranet. Je hebt dan je schoolaccount nodig om in te loggen. Voor de zomervakantie ontvang je hierover meer informatie.

Betalen
Bestel je bij MBOwebshop.nl, dan bestaat de mogelijkheid om gespreid te betalen. Meer informatie over de mogelijkheden vind je in het betaalproces van de webshop.

Heb ik een laptop nodig?

Veel van onze opleidingen werken met digitale leermiddelen. Daarom is het handig een laptop aan te schaffen. Door afspraken met leveranciers kun je er één aanschaffen met flinke kortingen. Of jouw opleiding een laptop adviseert en welke specificaties die moet hebben, hoor je voor de start van je opleiding. Verder werken we met Microsoft 365, die kun je downloaden via Plaza (ons intranet). Andere software nodig? Kijk eens op www.slim.nl of www.surfspot.nl. Meer info vind je op rocvantwente.nl/laptops.

Welke kosten moet ik betalen?

Als je een mbo-opleiding volgt, moet je als je op 1 augustus 18 jaar of ouder bent, wettelijk lesgeld of cursusgeld betalen. Daarnaast zijn er nog andere kosten:

  • kosten voor de basisuitrusting. Deze kosten zijn voor rekening van ROC van Twente;
  • verplichte leermiddelen: onderwijsbenodigdheden (bijv. boeken en (veiligheids)kleding en een laptop. Deze kosten moet je zelf betalen en verschillen per opleiding;
  • vrijwillige leermiddelen: bijvoorbeeld excursies en cursussen die niet vallen onder het verplichte onderwijsprogramma. Jij kiest zelf of je gebruik wilt maken van deze extra’s. Zonder betaling mag ROC van Twente je wel het gebruik ervan of deelname eraan weigeren.

Weten wat je betaalt voor jouw mbo-opleiding?

Kijk dan op rocvantwente.nl/kosten.

ICT & digitale hulpmiddelen

Hoe krijg ik toegang tot wifi?

Natuurlijk kun je gratis gebruikmaken van ons wifi-netwerk. 

1.  Kies het draadloze netwerk Eduroam; 

2. Vul je eigen studentnummer in, gevolgd door ‘@student.rocvantwente.nl’ 

Een voorbeeld. Stel je studentnummer is 1234567. Dan vul je in: 1234567@student.rocvantwente.nl; 

3. Voer vervolgens je wachtwoord voor Plaza in. 

Als je besluit om je wachtwoord aan te passen, moet jij je opnieuw aanmelden voor Eduroam. Het instellen van Eduroam-wifi gaat makkelijk met de app ‘geteduroam’ die je kunt downloaden in de stores. 

Hoe werkt schoolmail?

Jij krijgt van ons je eigen mailadres. Je kunt je mail checken via Plaza, maar ook via de Outlook App op je telefoon. Je kunt je mail ook automatisch laten doorsturen naar een ander privé-mailadres. Dit kun je regelen via de instellingen. 

Hoe werkt Multi-factor authentication (MFA)?

Om goed beveiligd te zijn tegen ICT-hacks, werken we binnen ROC van Twente met MFA. Dat betekent dat je twee stappen moet doorlopen om toegang te krijgen tot onze systemen. Dit doen we met de Microsoft Authenticator App die je op jouw eigen telefoon installeert. Je vindt de app in de stores en moet je zelf downloaden. Neem je telefoon dan ook altijd mee naar school: je hebt deze nodig om te kunnen inloggen. Op het moment dat je inlogt op een systeem van ROC van Twente gaat er een melding naar de app op jouw telefoon. Deze melding hoef je alleen maar goed te keuren.

Hoe meld ik me aan bij Plaza?

Ons intranet heet Plaza. Daar vind je je lesrooster, wijzigingen en nieuwtjes. Ook zie je direct je mailtjes. Je kunt inloggen op Plaza als je jouw eigen inloggegevens voor het schoolaccount van ons hebt ontvangen. Verder vind je er allerlei programma’s en informatie die belangrijk zijn voor je studie: plaza.rocvantwente.nl.

Hoe gebruik ik Eduarte?

Alle verlofaanvragen en ziektemeldingen worden door ons genoteerd in ons studentregistratiesysteem ‘Eduarte’. Eduarte is een online omgeving waarmee ROC van Twente vanaf schooljaar 2025-2026 werkt. Jij vindt er zelf belangrijke informatie, maar ook de medewerkers van de administratie, jouw SLB’er of bijvoorbeeld jouw stagebegeleider werken hiermee. Zodat alles over jou en voor jou zoveel mogelijk op één plek te vinden is. Van je digitale aanmelding tot aan je diplomering. Via de MijnROCvT-app heb je toegang.

Wat is de MijnROCvT app?

Handig! We hebben een studentenapp: MijnROCvT. Hier vind je o.a. jouw cijfers, rooster, aanwezigheidsinformatie, collegekaart en faciliteitenpas. De studentenapp is onderdeel van de Microsoft Teams app. Download Microsoft Teams in één van de stores en MijnROCvT verschijnt vanzelf als je inlogt met jouw schoolaccount. 

Kan ik ICT-hulp krijgen?

Het Serviceloket staat klaar voor al jouw vragen over laptops, software, inloggen, etc. Bij elk Serviceloket ligt een flyer met daarin een compleet overzicht van de diensten. Kom gerust langs! Op vier grote locaties vind je een Serviceloket: 

• Hengelo, Gieterij 

• Almelo, Wierdensestraat 

• Enschede, Ariënsplein 3 (maandag, woensdag en vrijdag) 

• Enschede, Wethouder Beversstraat (dinsdag, woensdag en donderdag) 

Zo neem je contact op
Heb je vragen? Dan kun je terecht bij het Servicepunt ICT, te bereiken via telefoonnummer 088-1782002 (optie 2). Je kunt ook mailen: servicedesk-ict@rocvantwente.nl of chat in Microsoft Teams met ‘hetserviceloket’. 

Regelingen

Wanneer zijn de vakanties?

ROC van Twente heeft een eigen vakantieregeling. Die kan afwijken van de zomervakantieperiode van de basisscholen en het voortgezet onderwijs. Volg je bij ons een opleiding, dan start je zomervakantie altijd in week 29 van het kalenderjaar.  

Op rocvantwente.nl/vakanties zie je een overzicht van al onze vakanties. 

Ben ik verzekerd?

Als je met je opleiding op werkweek, excursie of kamp gaat in Nederland of in het buitenland, wil je natuurlijk goed verzekerd zijn. ROC van Twente heeft een aantal verzekeringen afgesloten, zoals een reisverzekering. Maar let op: je moet ook zelf goed kijken welke verzekeringen je persoonlijk nog moet afsluiten, welke activiteiten jouw verzekering wel of niet dekt en goed informeren naar de dekking van de verzekeringen van ROC van Twente. 

Bekijk flyer excursies en verzekeringen 

Lees meer over stage in het buitenland

Wat als ik niet alles zelf kan betalen?

Zorgen over hoe je alles moet betalen? Nog niet al je leermiddelen kunnen kopen? Dan kunnen wij je misschien helpen! We hebben een aantal regelingen, die er zijn om jou te helpen als je financiële nood hoog is. Het mbo-studentenfonds van ROC van Twente regelt dit samen met jou en voor jou. Blijf niet rondlopen met je zorgen, maar onderneem vandaag nog actie. Voor meer informatie stuur je een mail naar mbo-studentenfonds@rocvantwente.nl.

Studeren & stage

Wat is een bindend studieadvies?

Als je begint aan een mbo-opleiding, krijg je in het eerste jaar een bindend studieadvies (BSA). Tijdens het schooljaar gaan we met elkaar in gesprek over hoe de opleiding je bevalt, wat er goed en minder goed gaat en waar eventueel meer begeleiding nodig is. We noemen dit studievoortgangsgesprekken. In het eerste jaar krijg je eerst een voorlopig studieadvies en vervolgens een bindend studieadvies. 

Een bindend studieadvies kan positief of negatief zijn. Bij een positief advies kun je de opleiding vervolgen. Als je een negatief advies krijgt, moet je stoppen met de opleiding en zoeken we samen een alternatief, eventueel samen met het Studie Informatiepunt (STIPT). Voordat je een negatief bindend studieadvies ontvangt, heb je al een voorlopig advies en een schriftelijke waarschuwing ontvangen. Een negatief bindend advies komt zo nooit als een verrassing.

Wat zijn mijn rechten en plichten als student?

Jij gaat een opleiding volgen bij ROC van Twente. Dat betekent dat we wat van elkaar mogen verwachten. We hebben alles over je rechten en plichten vastgelegd in het studentenstatuut, het examenreglement, algemene info en het opleidingsplan. Samen noemen we die documenten de Studiehandleiding. Als je graag informatie wilt over bijvoorbeeld schoolkosten of het bindend studieadvies, kun je dit vinden in de Studiehandleiding. Maar ook als er problemen zijn, dan vind je in de Studiehandleiding wat je moet doen. Je vindt de studiehandleiding hier en op Plaza, het intranet van ROC van Twente.

Wat is BPV?

Deze afkorting kom je vaak tegen en staat voor Beroepspraktijkvorming. Oftewel stage.

Wat is een Praktijkovereenkomst (POK)?

Als je stage (BPV) gaat volgen maak je afspraken met het stagebedrijf, bijvoorbeeld over het aantal uren dat je stage loopt. Deze afspraken worden vastgelegd in een POK.

Wat als ik moeite heb met studeren?

Geen zorgen! Wij hebben allerlei voorzieningen om je te helpen tijdens je studie. Bijvoorbeeld extra tijd bij toetsen of software die voorleest wat er op je scherm staat. 

Wat mag ik van school verwachten aan ondersteuning?

Wij zorgen ervoor dat jij zo goed mogelijk je opleiding kunt volgen. Ook als je extra hulp of aanpassingen nodig hebt. We proberen zoveel mogelijk drempels weg te halen die jouw onderwijs in de weg staan. Maar natuurlijk moet er wel rekening gehouden worden met wat haalbaar is voor de school. Samen met jou en misschien ook je ouders/verzorgers, bespreekt de SLB’er (mentor) wat je nodig hebt om goed mee te kunnen doen. Daarna maken we een plan waarin staat wat we gaan doen om jou te helpen. Dat kan van alles zijn, bijvoorbeeld extra hulp bij bepaalde vakken of afspraken over gedrag of aanwezigheid. Je weet dan precies wat je van ons mag verwachten. Tijdens de intake kun je aangeven of er sprake is van een wens voor extra onderwijsbegeleiding. Wil je nog iets meer weten? Check dan onze webpagina over Passend Onderwijs. 

Ziekmelden & verlof

Hoe meld ik me ziek of beter?

Ben je ziek? Meld je dan vóór je eerste lesuur ziek via de MijnROCvT-app (ook bereikbaar via Plaza). Word je pas tijdens de dag ziek? Meld je dan ziek vanaf het lesuur waarop je naar huis gaat. Ben je jonger dan 18 jaar? Dan krijgen je ouders of verzorgers automatisch een mail van je ziekmelding. Ook je studieloopbaanbegeleider (SLB’er) wordt op de hoogte gebracht.  

Beter melden
Je hoeft je niet beter te melden. Kom gewoon weer naar school zodra je beter bent. De docent sluit je ziekmelding automatisch af tijdens de les. 

Hoe vraag ik verlof aan?

Heb je een afspraak bij de dokter, tandarts of in het ziekenhuis? Vraag dan op tijd verlof aan: uiterlijk 2 werkdagen van tevoren via de MijnROCvT-app. Ben je jonger dan 18? Dan kunnen je ouders ook verlof aanvragen via het ouderportaal. Vraag je zelf verlof aan terwijl je nog geen 18 bent? Dan krijgen je ouders of verzorgers automatisch een melding. Je kunt via de MijnROCvT-app zien of je aanvraag is goedgekeurd of afgekeurd. 

Wat als ik te laat ben door OV-problemen?

Laat het dan zo snel mogelijk weten aan je docent via een Teamsbericht.  Als je reden geldig is, wordt het als geoorloofd verzuim geregistreerd.