Waar kom jij je bed voor uit?

Ongeveer vier jaar geleden startte ik als practor van het practoraat Zorg en Technologie bij ROC van Twente. Dit combineer ik met mijn lectorfunctie bij Saxion. Voor mij een nieuwe, maar vooral interessante omgeving. Hoe kunnen we de kennis, ervaring en expertise van mbo-opgeleide professionals nog beter benutten bij het oplossen van maatschappelijke vraagstukken én het verschil maken voor cliënten en patiënten? Toch riep het oprichten van een practoraat ook direct de vraag op: past onderzoek wel bij het mbo?

Past onderzoek wel bij het mbo?

Mijn antwoord is een volmondig ja; onderzoek begint bij nieuwsgierigheid. Als we de juiste vragen stellen, zijn we dat zijn allemaal, volgens mij. Onderwijs is enerzijds een omgeving waar we fouten mogen maken, uitproberen, leren van elkaar over de grenzen van vakgebieden, nieuwsgierig zijn, maar ook vooral waar we willen aansluiten bij de maatschappelijke uitdagingen en waar wij met studenten en docenten het verschil kunnen maken!

Waar komen studenten hun bed voor uit?

Hier begon ook mijn eigen zoektocht: opgeleid als onderzoeker aan de universiteit, bewust de stap gemaakt naar het hbo. Om nauwer samen te werken met de praktijk en nu opnieuw bewust de stap naar het mbo. Spannend omdat ik in een nieuwe wereld stap waar mijn expertise als onderzoeker niet altijd bruikbaar is en tegelijkertijd ben ik nieuwsgierig. Hoe kan ik bijdragen dat inzichten niet alleen onze collega-onderzoekers bereikt, maar vooral wordt gebruikt in de praktijk en het onderwijs? Ik stel nu andere vragen, werk aan andere type projecten, maak fouten en denk na over hoe onderzoek toegankelijk en bruikbaar is. Hiervoor heb ik hulp nodig van mbo-studenten: waar komen zij hun bed voor uit en waar willen zij verschil maken? Zij weten hoe technologie in de praktijk wordt gebruikt en waar zij tegenaan lopen bij de implementatie van technologie. Studenten, die nieuwsgierig zijn en aan actuele vragen werken vanuit het werkveld. Inmiddels hebben we in verschillende projecten en het onderwijs mooie voorbeelden van hoe mbo-studenten echt het verschil maken:

  • Een prijswinnende animatie waarin de technologie Anne4Care wordt uitgelegd voor ouderen met een migratieachtergrond;
  • De derde plek bij de mbo innovatieprijs voor het ontwikkelen van een fietsfilm voor mensen met dementie.

Expertises van werkveld, onderzoek en mbo komen samen

Maar het gaat natuurlijk niet om prijzen. Het gaat om het beantwoorden van vragen van cliënten en patiënten. Ik ben trots dat studenten in het keuzedeel Zorginnovatie & Technologie bijdragen aan het verbeteren van de toegankelijkheid van een app voor mensen met niet-vettige leverziekten. Hier komen de expertises van het werkveld, onderzoek en mbo samen! Of een interdisciplinaire studentengroep die een tablethouder ontwikkelt voor iemand in een rolstoel zodat hij zijn hobby vliegtuigspotten makkelijker kan uitoefenen.

Zo vragen praktijkvragen van ons dat we over de grenzen van onze eigen organisaties kijken. Ik heb binnen het TOPFIT Citizenlab samengewerkt met collega’s van mbo, hbo en wo, burgers, werkveld en bedrijfsleven. Gaat het altijd goed of is het vanzelfsprekend? Zeker niet. Maar we zien wel waar we ieder vanuit onze eigen organisatie aan bij kunnen dragen. Het vakmanschap en actie van het mbo is nodig om met (kleine) stappen verschil te maken.

Verschil maken door vakmanschap van mbo

Weet jij het ROC van Twente te vinden voor vraagstukken vanuit jouw praktijk? Ik kijk er naar uit om samen met studenten, docenten en onderzoekers van ROC van Twente bij te dragen aan het oplossen van jouw vraagstukken.

 

Luister ook de podcast van Oog voor Onderzoek: docentprofessionalisering