De wereld waarin we leven kent veel internationale en interculturele dimensies. Het gaat dan niet alleen om dynamieken tussen Nederland en andere landen, maar ook binnen Nederland. We gaan ervan uit dat wat er gebeurt in de regio samenhangt met wat er gebeurt in de wereld en vice versa. Wij zien een rol voor het onderwijsveld om studenten voor te bereiden op deze internationale en interculturele dimensies.
Om alle studenten te bereiken willen we graag aan de slag met docententeams en in contact blijven met andere belanghebbenden en betrokkenen (zoals het werkveld en de studenten om twee belangrijke partijen expliciet te benoemen). Om op een bewuste manier internationalisering in het onderwijs te verwerken denken wij dat het van belang is om met elkaar het gesprek aan te gaan, samen te werken en vooral ook met elkaar te leren.
Op basis van literatuur, resultaten van onderzoeken (met name uit het hoger onderwijs) en kennis en expertise van onderzoekers op het gebied van internationalisering van het onderwijs zoeken we een aanpak voor het mbo. Ons streven is dat er een routemap ontstaat die teams kan helpen bij het internationaliseren van hun onderwijs.
Er zijn veel voorbeelden van internationaliseringsactiviteiten die als inspiratie kunnen dienen. In ons werk willen we ook experimenteren en inspiratie binnen onze ROC’s opdoen. Dit naast het werk van Nuffic, die veel informatie uit het mbo-veld verzamelt en deelt. Onze rol binnen ROC van Twente en ROC Mondriaan is dan ook om collega’s intern te stimuleren en prikkelen.