Bekijk hier het onderzoeksvoorstel voor Hack Je Les >>
Studenten hebben veel ideeën hoe hun opleiding verbeterd zou kunnen worden. Middels “Hack Je Les” worden studenten aangespoord om feedback te geven op hun onderwijs en om samen met docenten hun onderwijs te verbeteren.
Een reguliere les wordt voor één lesuur stopgezet en aan de studenten wordt gevraagd: Als je je opleiding opnieuw kon inrichten, hoe zou je dat dan doen? De opbrengst van deze brede inventarisatie wordt teruggekoppeld naar de opleiding, maar de studenten worden ook gestimuleerd om zelf in actie te komen. Op basis van hun eigen feedback schrijven de studenten in groepjes diverse actieplannen. Onder begeleiding van de studieloopbaanbegeleider (SLB’er) voeren de studenten hun actieplannen op zo’n kort mogelijke termijn uit. De actieplannen kunnen variëren van het verbeteren van een keuzedeel tot het aanpassen van een lesrooster of de manier waarop het curriculum is vormgegeven.
Het practoraat Versterken Leerproces Niveau 2 onderzoekt welke onderwijsverbeteringen op basis van de feedback en actieplannen van studenten worden doorgevoerd en wat de gehackte lessen hebben opgeleverd.
Beoogde resultaten
- Een klimaat scheppen waarin alle studenten zich vrij voelen kritisch te zijn over hun onderwijs en initiatief te tonen daar wat aan te doen.
- Inzicht geven in wat studenten belangrijke verbeterpunten vinden en wat ze waarderen aan hun onderwijs.
- Praktijkvoorbeelden geven van succesvolle onderwijsverbeteringen op basis van initiatieven van studenten.
In dit project wordt o.a. samengewerkt met Hack Je Les.
Meer informatie?
Neem contact op met docent-onderzoekers Anneloes ten Hagen (atenhagen@rocvantwente.nl), Manon Toonen – van Hernen (mtoonen@rocvantwente.nl) of Sep van den Berg (sevandenberg@rocvantwente.nl) voor meer informatie over de methode Hack Je Les of onderzoek naar Hack Je Les binnen ROC van Twente.