Sporters houden van scoren?

Sporters doen alles om te presteren. Er wordt onderzoek gedaan naar voeding, kleding en het menselijk lichaam om de best mogelijke prestatie te leveren. Alles wordt tot in de puntjes gemeten en geanalyseerd. Helaas is het een utopie dat elke student zijn eigen leerproces ook tot in de puntjes analyseert. En óók helaas; is het een utopie om in het onderwijs te denken, dat dit ook gebeurt in onderwijsteams. Een gemiste kans!

Bij Sport en bewegen niveau 3 baseren we een aantal ontwikkelingen op cijfers, maar sommige veranderingen worden nog steeds op een soort ‘onderbuik gevoel’ gedaan.

De voorbeschouwing: Leiden veranderingen tot betere prestaties?

In coronatijd hebben wij als team snel moeten schakelen. We hebben veranderingen moeten doorvoeren op eerdere ervaringen en op gevoel. Bij sommige veranderingen hadden wij echt het gevoel dat dit verbeteringen waren. Maar was dit ook zo? Gelukkig kwamen er NPO-gelden en zo ontstond er tijd en ruimte voor onderzoek: leiden deze veranderingen ook daadwerkelijk tot betere prestaties? Met het resultaat konden we de goede dingen behouden in het ‘gewone’ onderwijsprogramma en de mindere dingen laten schieten. Zo hebben we gekeken naar feedback, kleinere klassen, afstandsonderwijs en hybride onderwijs.

De wedstrijd: Wat is de meest effectieve manier van feedback geven?

Om de student én onszelf als team te blijven analyseren, vertellen we meer over ons onderzoek naar ‘feedback’. Wij wilden voor het onderzoek weten wat de meest effectieve manier van feedback geven is voor studenten van Sport en bewegen niveau 3. Om hier een antwoord op te vinden, brachten we in kaart wat effectieve vormen van feedback geven zijn. Vervolgens probeerden we vijf manieren uit bij groepjes studenten. Hieruit bleek dat onze studenten bij voorkeur feedback kregen op zelfregulatieniveau.

Met deze kennis zijn wij aan de slag gegaan met ons eigen team. We hebben bij alle docenten in de klas gekeken op welke wijze zij feedback gaven. Daarna is er een scholingstraject ingezet. Eerst was er uitleg over effectieve manieren van feedback geven. Vervolgens zijn de resultaten van het onderzoek bij de studenten besproken en werden de docenten aan het denken gezet over hoe zij dat in hun lessen konden toepassen. Ook hebben enkele docenten elkaar bezocht tijdens de lessen om elkaar feedback te geven. Om het onderzoek af te ronden hebben alle docenten weer een lesbezoek gehad en is gekeken of de manier van feedback geven was veranderd. En we blijven toch sporters: de resultaten waren inderdaad beter dan voor het scholingstraject. Maar we gaan voor goud! Er komt dus nog een vervolg qua scholing bij het team.

Het team vraagt zich vaak af, waarom doen we wat we doen?

Het doen van onderzoek draagt bij aan het antwoord geven op een vraag. Niet iedereen is meteen te porren voor onderzoek, maar als zij deel uitmaken van het onderzoek en weten waarom we onderzoeken, dan is iedereen toch enthousiast. En draagt dit bij aan betere prestaties van de studenten en onszelf als team. In de toekomst hopen wij dan ook zeker dat er tijd en ruimte wordt vrijgemaakt binnen ons team om onderzoek te blijven doen naar ontwikkelingen en veranderingen.

Eindstand: doe onderzoek!

 

Zie ook de kennisclip van Bas over het inzetten van kennisclips!